42 72 96 09 lotte@lomovision.dk
Vælg en side

Bruger du det, at arbejde i netværk? 

Ved du overhovedet, hvad det vil sige…?

Jeg gør faktisk næsten ikke andet. Jeg arbejder med mit netværk, som var det en del af min egen forretning. Jeg går til netværks møder, bruger en stor del af min tid med at interagere med mit virtuelle netværk på både LinkedIn og Facebook, og sågar også Instagram. Og så laver jeg samarbejdsaftaler med de bedste af mine kontakter, hvor det giver mening, at vi kan sælge hinanden med ind i aftalerne. Jeg tager mit netværk med i baghovedet, når jeg er ude. Men det giver kun mening hvis jeg kender mine kontakter personligt. Ellers kan jeg ikke lave en henvisning, hvis en anden netværks kontakt har brug for noget, som jeg kan hjælpe med at finde via netværket. For igen – uden tillid virker netværket ikke optimalt. Jeg laver ikke en henvisning til en kontakt, hvis jeg ikke har tillid til, at de kan levere. Og jeg ved ikke om de kan levere, før jeg kender dem. En god netværks gruppe, er en gruppe bygget på relationer. Jeg elsker at skabe kontakt mellem mennesker og virksomheder, som ender ud i et frugtbart samarbejde, for så har jeg brugt mit netværk rigtigt. Og har jeg det, giver det mig noget kredit og tillid den anden vej rundt. Noget for noget, men uden salg for øje, i første omgang.

Hvorfor?

Jo, min tid skal bruges på øjenkontakt. Det meste af den, i hvert fald. Og resten bruger jeg på at følge op på de sociale medier og på mails. Folk kan ikke huske dig, hvis de ikke har hørt din stemme. Set dig, hørt dig, og fået hilst på dig. Det skaber også en vis form for tillid, at de har set dig, inden du hyres til en opgave. Det er personlig markedsføring, og det er om noget, i øjenhøjde. Jeg bygger mit fundament på relationer og tillid, langt mere end kold kanvas og reklamer. Og det siger en markedsførings konsulent? Ja, for det jeg laver, og vil bygge forretningen på, bygger på tillid. På, at jeg vil kende mine kunders DNA, og lave Storytelling, markedsføring og branding af noget jeg kender. Og kender godt. Og så selvfølgelig her på bloggen, hvor jeg skriver lidt om hvad jeg kan og ved, og sådan får jeg også nye kontakter ind, samt de opslag jeg laver online, hvor jeg vidensdeler og svarer på kontakternes spørgsmål, interagerer med og deler andres opslag osv. Men lige nu er jeg medlem af 4 netværksgrupper, tager med på kundebesøg når det kan lade sig gøre, og er i hele taget meget ude af huset for at møde folk. Jeg tager på messer og markeder, opdyrker nye steder at møde folk, tilmelder mig til arrangementer, som kan give nye kontakter igen, holder kaffemøder og sparrer med folk, og udvider mit netværk. Ja, mit arbejde består mest af at sidde bag skærmen på min pc, men mit marked finder jeg kun ved at kigge folk i øjnene.

Hvor finder du netværk?

Det gør du jo faktisk alle steder. Det kan være nede i det lokale supermarked, du møder din datters venindes far, som tilfældigvis er tømrer, og du ved, at din onkels firma søger en tømrer virksomhed til nye opgaver, for det snakkede i om sidste gang i var sammen. Eller du har været til et kursus med din virksomhed, og hørt at der var en der spurgte efter en reference på mad til konens firmaarrangement, og du ved tilfældigvis, at din lokale slagter har mad ud af huset. Det er også netværk. Du deler ikke din kontakt til slagteren, hvis han ikke laver god mad…. Du henviser heller ikke til din onkels firma, hvis du ikke ved, at din datters venindes far, faktisk er en god tømrer…. Gør du? Og hvordan er du så stillet, hvis du gør, og det fejler? Det er ikke lige frem god omtale du så får… Det at dyrke netværk, er en del af din branding, og en del af dit omdømme, der står på spil….

Netværk er over det hele, omkring dig, hvis du kigger. Og hvem er bedre til at hjælpe dig, end dit netværk? Du skal bare gøre dig bevidst om, hvilke type af netværk du er til, hvis det skal være et betalt netværk, du vil ind og sidde i. Skal det bygge på søgninger og salg, og eksklusivitet? Skal det bygge på relationer og tillid, og så tager det lidt længere tid? Eller skal det være vidensdeling og branchefællesskab. Du kan få det som du vil. De findes derude i alle afskygninger.

Personligt har jeg det bedst i de grupper, hvor fællesskab, vidensdeling og relationer er højest på dagsordenen. Og hvor det handler om god skik, etik og moral og oplevelser. Det giver noget andet, end de grupper, hvor man er branche eksklusive, og hvor handel imellem hinanden er givet på forhånd. Jeg vil forbeholde mig retten til at afvise en virksomhed, hvis jeg ikke synes, kemien er der, eller at jeg ikke synes om deres metoder. Og jeg vil slet ikke betale mine hårdt tjente penge på at få en pistol i hovedet der siger, at jeg SKAL handle med dem og dem, hvis jeg ved, der er en der kan gøre det bedre et andet sted. Hvis jeg kan handle med et firma, der gør noget for miljø, mennesker og bæredygtighed, så er det første prioritet hos mig. Du har sikkert nogle andre værdier, så brug lidt tid på at komme med som gæst, se det an og føl efter, før du vælger. Det giver bare det bedste resultat, at du kan være med i det, med dine egne værdier, end hvis du bare tænker bundlinje. Det er min erfaring, i hvert fald.

God jagt efter din stol i det rigtige netværk. Personligt – og det er helt personligt – kan jeg anbefale de netværksgrupper, som Grauballe Bryghus har lavet. De er bygget på de samme værdier, som jeg har. Relationer, oplevelser, og vidensdeling, virksomheds besøg, og ikke mindst profilering af hinanden. Samhandel og salg imellem medlemmerne, er bonus og bygger på tillid.

 

 

Share This